Subskrybuj nas

Zakup materiałów drukowanych w kosztach firmy

Prowadzisz działalność gospodarczą i zamówiłeś nowe wizytówki do firmy? Planujesz wydrukować ulotki z ofertą dla klientów? Dowiedz się, czy wydatki poniesione na materiały drukowane mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.





Każdy przedsiębiorca, który rozlicza się na zasadach ogólnych lub liniowo ma możliwość pomniejszenia podatku. Inwestując w firmę, możemy odliczyć wydatki od przychodu, dzięki czemu obniżamy kwotę podatku do zapłaty do urzędu skarbowego. Więcej kosztów, równa się mniejszy podatek. Jednak przy niektórych wydatkach przedsiębiorcy nie wiedzą, czy dany zakup mogą wliczyć w koszty firmy. Niestety, zła decyzja może spowodować problemy w razie kontroli skarbowej. Dlatego dziś odpowiemy na pytanie, czy zakup materiałów drukowanych może stanowić koszt uzyskania przychodów.


Czym są koszty uzyskania przychodu?



Koszty firmowe to wydatki poniesione przez firmę w celu uzyskania przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej lub poniesione w celu zabezpieczenia albo zachowania jego źródła. Aby wyliczyć dochód firmy, od przychodu odejmujemy koszty uzyskania przychodu. Dochód jest podstawą, od której naliczany jest podatek dochodowy.


Co nie jest kosztem firmowym?



Nie wszystkie wydatki poniesione w firmie zmniejszą nam podatek dochodowy. Według art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami firmowymi nie są:

  • wydatki poniesione na reprezentację;
  • kosztem nie jest utracona zaliczka, którą przedsiębiorca wpłacił na poczet usługi czy dostaw; 
  • koszty egzekucyjne, również nie obniżą nam podatku dochodowego; 
  • wszelkie grzywny, kary umowne i odsetki karne;
  • szkolenia i kursy przedsiębiorcy czy pracownika również nie mogą być zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu;


Czy materiały drukowane mogą być kosztem firmowym?







Według obowiązującego prawa, aby wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, musimy spełnić kilka warunków. Po pierwsze musi być kosztem rzeczywiście poniesionym. Po drugie koszt musi być związany z prowadzoną przed podatnika działalnością gospodarczą. Po trzecie celem poniesionego wydatku, musi być osiągnięcie przez firmę przychodów. I na koniec wydatek musi zostać prawidłowo udokumentowany, o czym piszemy w dalszej części artykułu.


Zatem czy materiały drukowane spełniają te wytyczne? Tak, materiały drukowane możemy uznać za reklamę firmy, dzięki której firma ma szansę na pozyskanie nowego klienta. Wizytówki, ulotki, plakaty, broszury czy foldery zwiększają rozpoznawalność firmy i oferowanych przez nią usług na rynku. Zatem bez obaw możemy skorzystać z usług drukarni, studia graficznego czy agencji interaktywnej, która zaprojektuje nasze materiały reklamowe. Należy pamiętać, aby za przygotowane materiały reklamowe, drukarnia wystawiła nam fakturę VAT. 


Reasumując, przed zaliczeniem wydatków poniesionych na reklamę do kosztów podatkowych, każdy przedsiębiorca musi ocenić, czy dany koszt stanowi reklamę jego lub działalności firmy. Następnie, czy zamówione ulotki, foldery czy teczki ofertowe mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i mogą wpłynąć na zwiększenie przychodów albo zabezpieczenie ich źródła oraz, czy posiada odpowiedni dokument do celów księgowych. Przyjmuje się, że każda forma reklamowania usług firm lub samego przedsiębiorstwa ma znamiona działalności reklamowej. Reklamą możemy uznać zatem wykupienie ogłoszeń w lokalnej gazecie, zamówienie usługi pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarce Google czy wykupienie miejsca reklamowego na serwisie internetowym. 


Jak udokumentować koszty firmy?



Aby podczas kontroli skarbowej nie mieć problemów, warto zawczasu dowiedzieć się, jak prawidłowo udokumentować wydatki, które wliczamy do kosztów firmy. W większości przypadków musimy uzyskać od sprzedawcy:

  • faktury,
  • faktury VAT RR
  • paragon, 
  • dokumenty celne,
  • bilet z NIP-em sprzedawcy, na trasie powyżej 50 km,
  • dowód zapłaty za przejazd autostradą,
  • dowód poniesionych opłat pocztowych,
  • umowy i rachunki do umów.

W sytuacjach, gdy kosztami są m.in. diety w podróżach służbowych, różnice kursowe, należy przygotować dokument wewnętrzny.

Prześlij komentarz

0 Komentarze